whos.amung.us

Saturday, May 22, 2010

wani ardy =)



aku suka dia macam aku suke fynn jamal. pada aku mereka tulus =)

okay, aku follow formspring wani ardy. so, seperti yang kowank tau bila kiter dah follow orang tuh, update answer die kita dpt baca kan?

ade stranger nih tnye die seperti dibawah:

orang tanya: adakah yuna menginspirasi awak utk masuk bidang indie? tanya je, bkn nak stereotaip.

wani ardy jawab =): Yuna? Sebab saya berhijab?


orang tanya: erm.. ye kot

wani ardy jawab =): Dan itu bukan stereotaip? :) Takpa. Saya dah tak kisah sebenarnya. Berhijab, saya jadi Yuna. Berbaju kurung, saya jadi Ana Raffali. Berkain batik kasut sneakers, saya jadi Fynn Jamal. Berambut merah, saya jadi Diandra Arjunaidi. (Which obviously won't happen 'cause I'm now covered. Hehe.) Nyanyi gaya selamba-rock, saya jadi Jayzuan. Nyanyi gaya suara dalam, saya jadi Reza Salleh. Saya dah tak kisah. It's 2010. Originality is bullshit. Ini bukan zaman Elvis Presley. Dia twist kaki sikit orang sorak, "wah gaya baru!" Ini zaman inspirasi. (Bukan tiru. Tiru itu ambil bulat-bulat dari satu sumber.) Kita semua terhasil begini kerana diinspirasi oleh gabungan orang-orang atau objek-objek tertentu. Kita lihat, kita kutip, kita cantum-cantum jadikan 'kita'. Hebohlah "baru!", "segar!", "asli!" macam mana pun, kita tahu itu bohong. Jadi nak elak distereotaip itu dah mustahil. Lebih-lebih lagi aspek fizikal. It's the first thing that people see. Instead of exploring further, some people just stop there. And that's their lost, not mine, for I believe I have a lot more to offer than just what's on my head. I don't mind being typical. It's not a bad thing. Janji karya kita elok, kita suka, dan orang suka. Stereotypists are not bad either. Mereka cuma golongan kurang upaya - untuk melihat beyond the first layer. Back to your question: On the first layer, yes, Yuna is definitely inspiring. Her songs, her personality, they're too charming and lovely to be ignored. On the second layer, saya berhijab kerana Allah. Bukan kerana Yuna. I'm a human. I do have a mind of my own. On the third layer, saya pentaskan lagu-lagu saya sejak lapan tahun lalu. Zaman saya tak tahu apa itu "indie", apatah lagi ia boleh menjadi "bidang". :)


ntk:cool kan dia? (^_^)

No comments: